Kaksi ihmistä keskustelemassa pöydän äärellä. Ristikoriste pöydällä.

Diakonian juhlavuosilogo.Toivoa ja lohdutusta arkeen

Onko elämä solmussa tai arjen palapelin palat hukassa? Aivan jokainen voi löytää itsensä tilanteesta, jossa ei tiedä, mitä tekisi tai mistä saisi apua.

Seurakunnan diakoniatyön tehtävänä on lievittää ihmisen henkistä, hengellistä tai taloudellista hätää.

Diakoniatyöntekijän tapaa diakoniavastaanotolla ja monissa eri tilaisuuksissa. Kotikäyntejä tehdään pyydettäessä.

Diakoniatyöntekijän kanssa voi keskustella luottamuksellisesti kaikista omaan elämäntilanteeseen liittyvistä asioista. Henkistä apua tarjotaan silloin, kun ihminen on yksin elämän kipujensa kanssa. Yksinäisyyttä pyritään lievittämään myös ohjaamalla ihmisiä erilaisiin piireihin, kerhoihin, tempauksiin, retkille ja leireille eli sosiaaliseen elämään toisten kanssa. Hän saa tuntea, että häntä tarvitaan eikä häntä ole unohdettu.
Ihmisten hengellisen elämän hoito on tärkeä osa diakoniatyötä. Siihen kuuluu mm. Raamatun ja hengellisen kirjallisuuden lukeminen, rukous, virret ja hengelliset laulut sekä yksilö- että ryhmäkohtaisessa työssä.

Diakoniatyöntekijän lisäksi vapaaehtoisia tarvitaan avuksi monipuoliseen toimintaan. Sinäkin olet tervetullut mukaan iloiseen joukkoomme!

Diakoniavastaanotot

Vastaanotot Kaustisen seurakuntakeskuksessa ja Ullavan seurakuntakodilla vain ajanvarauksella.
Diakoniatyöntekijä Minna Ventilä p. 050 3147 551 tai sähköpostilla minna-maaria.ventila@evl.fi

Ruoka-apu

Hävikkiruokajakelu (kauppojen ylijäämäruokaa)
Kaustisen seurakuntakeskuksessa, Siltatie 3, joka parittomien viikkojen maanantaisin klo 18

Valmiiksi pakatut kassit jaetaan pääovelta. Kassien sisältöön ei pysty vaikuttamaan.

Kauppojen hävikkiruokajakelun ja EU-elintarvikejakelun apuun ovat oikeutettuja työttömät, opiskelijat, pienituloiset eläkeläiset ja lapsiperheet, pitkäaikaissairaat ja ylivelkaantuneet.

Kun rahat eivät riitä

Taloudellisessa ahdingossa olevat ihmiset voivat pyytää apua seurakunnalta. Seurakunnan diakoniatyön avustuksena voidaan antaa ostokortti kauppaan, tarvittaessa voidaan avustaa myös terveydenhuoltoon ja asumiseen liittyvissä kuluissa. Suuremmassa avun tarpeessa olevien ihmisten auttamiseksi diakoniatyöntekijä tekee yhteistyötä sosiaalitoimen, KELA:n ja hiippakunnan diakoniarahaston kanssa sekä talous-ja velkaneuvojan kanssa. Vaikeasta tilanteesta keskusteleminen auttaa taloudellisten huolten kanssa kamppailevaa ihmistä löytämään elämäänsä voimavaroja ja valopilkkuja. Pienelläkin avulla on suuri psyykkinen vaikutus ihmisen mielialaan ja hyvinvointiin.