Rippikouluun

Milloin rippikoulu alkaa?

Kaustisen ja Ullavan seurakunnan rippikoulu alkaa tammikuussa ja päättyy elokuussa.

Tuleeko kotia postia asiasta?

Kaikille rippikouluvuonna 15 vuotta täyttäville tulee seurakunnasta infokirje kotiin tai koulun kautta. Mikäli kuulut toiseen ikäryhmään tai evankelisluterilaiseen seurakuntaan, mutta haluaisit osallistua rippikouluun Kaustisen ja Ullavan seurakunnassa, ilmoita asiasta kirkkoherranvirastoon, nuorisotyönohjaajalle tai jommalle kummalle papeista.

Entä jos olen vuoden vanhempi toisia kasiluokkalaisia?

Jos olet käynyt jonkun luokan kahdesti, se ei haittaa. Voit päättää, haluatko tulla rippikouluun oman ikäluokkasi kanssa vai samaa luokka-astetta käyvien kanssa.

Minne ja milloin ilmoittaudutaan?

Rippikouluun hakevat palauttavat kotona täytetyn ilmoittautumislomakkeen infokirjeessä ilmoitettuun paikkaan. Rippikoulun aluksi järjestetään Starttipäivä, joka on tarkoitettu rippikoululaisille ja heidän vanhemmilleen, kummeilleen ja muille läheisille.

Milloin ja missä on konfirmaatio?

Konfirmaatiot ovat Kaustisen ja Ullavan seurakunnassa elokuussa. Kaustisen kirkossa järjestetään kaksi konfirmaatiota ja Ullavan kirkossa yksi. Osallistuja voi vapaasti valita minä päivänä haluaa tulla konfirmaatioon.

Miksi merkintöjä kerätään kesälläkin ja miksi konfirmaatio on vasta elokuussa?

Rippikoulun tulee kestää vähintään 6 kuukautta. Rippikoulun aloittaminen tammikuussa antaa työntekijöille rauhan kouluttaa syksyllä uusia isosia leirejä ja rippikoulutapaamisia varten. Myöskin merkintöjen kerääminen on kokemuksen mukaan nuorelle luontevampaa rippikoulun jälkeen, kun hän ymmärtää tilaisuuksien sisällöstä enemmän ja tilaisuuksissa voi tavata rippileirillä kohdattuja uusia tuttavuuksia. Tämän vuoksi merkinnät on jaettu kahteen osaan. Monilla nuorilla ei ole kesällä tekemistä kun koulustressikään ei vaivaa. On siis hieno juttu, että seurakunta voi järjestää nuorille mielekästä päihteetöntä tekemistä myöskin kesän aikana.

Mistä saa uuden rippikoulukortin hukkuneen tilalle?

Uuden kortin saa nuorisotyönohjaajalta. MUTTA korttia ei kannata hukata. Ainakin välillä riparikortista kannattaa ottaa kuva ja näyttää sitä vanhemmille. Mikäli riparikortti hukkuu, seurakunnan työntekijä tarvitsee vanhemmalta todistuksen siitä, montako merkintää kortissa oli jo kerättynä. Seurakunnan työntekijän on mahdotonta pitää kirjaa jokaisen osallistumisesta.

Entä jos rippikouluun tulija kuuluu toiseen evankelisluterilaiseen seurakuntaan, toiseen kristilliseen kirkkokuntaan tai ei kuulu mihinkään kristilliseen seurakuntaan?

Evankelisluterilaisen seurakunnan jäsenet voivat osallistua Suomessa minkä tahansa evankelisluterilaisen seurakunnan rippikouluun ja tulla konfirmoiduksi missä tahansa evankelisluterilaisessa seurakunnassa. Mikäli olet muualta kotoisin, sinun tulee vain hankkia oman seurakuntasi kirkkoherranvirastosta virkatodistus, jotta sinut voidaan konfirmoida toisessa seurakunnassa.

Toiseen kristilliseen kirkkokuntaan kuuluva voi käydä rippikoulun aivan samoin kuin evankelisluterilaisen seurakuntaan kuuluva, mutta konfirmaatioon osallistuminen edellyttää kastetta ja seurakunnan jäseneksi liittymistä. Sama pätee myös kristillisiin kirkkoihin kuulumattomiin.

Kaustisen ja Ullavan seurakunnan rippikoulusta löydät lisätietoa täältä.